Hoe gaat de bedrijfsarts om met een arbeidsconflict?

Het komt vaak voor dat een werknemer zich ziek meldt als gevolg van een arbeidsconflict op de werkvloer. De werkgever doet er dan verstandig aan om een bedrijfsarts in te schakelen. Wat is de rol van de bedrijfsarts tijdens een arbeidsconflict?

Rol bedrijfsarts
De bedrijfsarts moet eerst beoordelen of er sprake is van ziekte en/of een arbeidsconflict. Dit doet hij aan de hand van de zogenaamde  STECR Werkwijzer voor arbeidsconflicten.

Er is inmiddels een nieuwe versie van de STECR Werkwijzer (versie 6, oktober 2014) verschenen. In vergelijking met de oude STECR Werkwijzer voor arbeidsconflicten is de nieuwe STECR Werkwijzer eenvoudiger, duidelijker, actueler en meer juridisch van opzet.

De bedrijfsarts toetst op basis van de STECR Werkwijzer of er sprake is van ziekte zonder of met een arbeidsconflict danwel alleen een arbeidsconflict. Afhankelijk van dit oordeel, geeft de bedrijfsarts advies over eventuele re-integratie en werkhervattingsmogelijkheden van de werknemer.

STECR Werkwijzer
Heeft de bedrijfsarts geoordeeld dat er sprake is van een arbeidsconflict, dan zijn er ingevolge de STECR Werkwijzer drie varianten mogelijk:

a. De werknemer kan door ziekte niet werken en er is geen sprake van een arbeidsconflict. De STECR Werkwijzer is dan niet van toepassing;

b. De werknemer kan door ziekte niet werken en er is sprake van een arbeidsconflict, waarbij de bedrijfsarts de STECR Werkwijzer toepast en eventueel een interventieperiode inlast;

c. De werknemer is niet ziek, maar er is sprake van een arbeidsconflict. De bedrijfsarts past de STECR Werkwijzer toe en adviseert een interventieperiode, welke gepaard kan gaan met een mediationtraject en/of extra begeleiding van een derde, zoals een psycholoog.

Een interventieperiode is een korte periode (maximaal twee weken) waarin de werknemer met behoud van loon en zijn overige arbeidsvoorwaarden weg mag blijven van het werk. De werknemer krijgt ruimte voor bezinning, waarbij de werkgever en de werknemer in gesprek moeten gaan met elkaar. Lukt dit niet of is dit niet nodig of raadzaam, dan kan de bedrijfsarts ook een bemiddelende gespreksinterventie (bij de bedrijfsarts zelf) danwel mediation (door een onafhankelijke mediator) adviseren.

Het doel is om het arbeidsconflict zoveel mogelijk uit de ziektesfeer te houden en dit op een goede en snelle manier op te lossen.

Het komt weleens voor dat de bedrijfsarts een fout maakt bij de toepassing van de STECR Werkwijzer, omdat de bedrijfsarts soms afwijkt van de STECR Werkwijzer. Denk bijvoorbeeld aan het inlassen van een interventieperiode zonder overleg met de werkgever.

Alhoewel de STECR Werkwijzer slechts een richtlijn is, is het niet helemaal de bedoeling om daarvan af te wijken. Mocht de bedrijfsarts dit wel doen, dan behoort de bedrijfsarts dit op zijn minst nader te motiveren.

Werkgever is verantwoordelijk voor re-integratie werknemer
Kortom, in geval van een arbeidsconflict en een ziekmelding geeft de nieuwe STECR Werkwijzer duidelijke richtlijnen. Als werkgever is het belangrijk om dit in de gaten te blijven houden, aangezien de werkgever verantwoordelijk blijft voor de re-integratie van een werknemer.

Heeft u een vraag? Wij hebben het antwoord.

Adres

Aantjes Advocaten B.V.
Groot Hertoginnelaan 97
2517 EE Den Haag

Bereikbaar op