Werkgevers en inleners opgelet! De zogenaamde schijnconstructies in het arbeidsrecht worden aangepakt

Regelmatig maakt een werkgever gebruik van een buitenlandse arbeidskracht (een uitzendkracht of ZZP-er), omdat dit doorgaans goedkoper zou zijn. De werkgever leent dan bijvoorbeeld personeel in via een uitzendbureau en wordt dan aangemerkt als inlener. Wat de inlener dan soms niet weet, is dat zij verplicht is om minimaal het minimumloon uit te betalen. Soms is de inlener zelfs verplicht om de uitzendkracht hetzelfde te belonen als een gewone werknemer op basis van een cao. Betaalt de inlener minder dan het minimumloon – omdat de uitzendkracht bijvoorbeeld meer uren werkt voor het minimumloon – dan wordt dit ook wel een schijnconstructie genoemd. Bij een schijnconstructie gaat het erom dat de werkgever of de inlener naar (buitenwettelijke) manieren zoekt om de arbeidskosten zo laag mogelijk te houden.

De overheid wenst dit soort schijnconstructies graag te voorkomen door het treffen van extra maatregelen. Deze maatregelen zijn opgenomen in het Wetsvoorstel Aanpak Schijnconstructies (oftewel WAS). Het doel hiervan is om uitbuiting van (meestal buitenlandse) werknemers en oneerlijke concurrentie op de Nederlandse arbeidsmarkt tegen te gaan. Momenteel buigt de Raad van State zich over dit wetsvoorstel. Daarna dient de wet goedgekeurd te worden door de Eerste en Tweede Kamer. De vraag is welke belangrijke maatregelen komen nu aan de orde in de WAS?

1. Het is niet meer toegestaan om het bruto wettelijk minimumloon contant uit te betalen. Voortaan moet het salaris giraal worden overgemaakt.

2. Er mogen geen verrekeningen met het salaris meer plaatsvinden. Denk daarbij aan de verrekening van kosten voor huisvesting of ziektekostenpremie.

3. De loonstrook moet aan bepaalde voorwaarden voldoen, zoals een duidelijke specificatie van onkostenvergoedingen en het basisloon.

4. Wordt de werknemer onderbetaald, dan kan de inlener van het personeel ook hiervoor aansprakelijk worden gesteld op basis van de ketenaansprakelijkheid.

5. De Arbeidsinspectie krijgt meer bevoegdheden om de regels te handhaven, waaronder de bevoegdheid tot het doorgeven van informatie aan de cao-partijen of handhavingsinstanties, indien de cao niet wordt nageleefd.

6. Indien de periode van een algemeen verbindend verklaarde cao verstrijkt, dan voorziet de wet in een verlenging van de cao-periode om oneigenlijke concurrentie tegen te gaan.

7. De procedure voor afgifte van een A1-verklaring wordt verbeterd c.q. strenger. De A1-verklaring geeft aan in welk land de sociale premies betaald moeten worden als er sprake is van internationaal verkeer van arbeid.

Tot zover de belangrijkste maatregelen op een rij, waarbij de WAS ook duidelijk gevolgen heeft voor de inlener van personeel. Als inlener is het dan ook belangrijk om een goede (loon)administratie bij te houden en de naleving van een eventuele cao (denk aan arbeidstijden en arbeidsomstandigheden) te controleren.

Heeft u een vraag? Wij hebben het antwoord.

Adres

Aantjes Advocaten B.V.
Groot Hertoginnelaan 97
2517 EE Den Haag

Bereikbaar op